Technical track är inte bara för überprogrameraren…

kod

Kodning är en fantastisk värld, låter nördigt… Det är det, men roligt, utmanande och fantastiskt för en person som mig som aldrig förstått sig på matte men nu helt plötsligt förstår sig på det logiska tänkandet när det gäller kod! Kod är roligt, det ger ett direkt tillfredställande, tiden flyger iväg och det är kreativt!

Det jag försöker göra är att sälja in Technical track i MACH-programmet. För alla er som tror att man måste vara ingenjör eller suttit och kodat hela sitt liv och kunna alla kodspråk som finns så är det fel!
Jag läste Marknadskommunikation och IT på universitet, det innebär 1 år programmering och då bara grunderna i Java, lite modellering, lite databas och ytterst lite JS. D.v.s inte mycket att hänga i granen. Nu sitter jag här,  med målet att komma ut till kund som utvecklingskonsult för ett av världens största IT-bolag… Känns skrämmande kan jag erkänna, men med all den kunskap som finns inom Microsoft, allt det stöd som min manager ger samt min fantastiska mentor så skall det nog gå.

För att citera min manager ”konsultskapet handlar bara 50% om tekniken och den har vi kapacitet att lära dig”  så är det mer som krävs än bara kodningskunskaper. De underliggande mjuka värdena såsom kundförståelse, anpassningsförmåga och sociala färdigheter är nog så viktiga och oftast är svårare att lära sig än själva tekniken. Tycker du att det är roligt med kodning så kommer du långt, om du som jag saknar talang men besitter en vilja och en himla massa jädrar anamma att kompencera med så är det värt minst lika mycket.

Så om du känner dig intresserad av det tekniska spåret, inte vill sitta med massa score cards och oroa dig för om du är röd eller grön utan vill vara ute hos kund, göra skillnad och utvecklas så är det tekniska spåret det rätta för dig. Oavsett om du har mycket eller lite förkunskap (du kommer få all hjälp och stöd du kan tänka dig) så ge det en chans, våga dig ut på främmande vatten. För utan utmaningar utvecklas vi inte!

 

/ Lena

0 Responses to “Technical track är inte bara för überprogrameraren…”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

