Jakten på de nya MACHArna!

Då var det dags, nu börjar jakten på FY 2014 nya MACHAR!

Känner du att du har en passion för människor, teknik och utveckling? Vill du vara en del av framtiden och arbeta på Sveriges bästa arbetsplats? Sök till Microsoft Academy for College Hires och du kommer inte ångra dig!

Mer information kommer att komma men om du redan nu känner att du vill bli en del av oss, hör av dig via bloggen så guidar vi dig vidare!

BootCampGroupPicture

Gruppbild från vår Graduation från WE Services Boot Camp

/ Lena

15 Responses to “Jakten på de nya MACHArna!”


  1. 1 Marcus 7 april, 2013 kl. 09:53

    Hej!

    Jag är mycket intresserad av att ansöka till MACH-programmet och tror mig ha en relevant bakgrund. Jag har dock lite frågor gällande programmet, har ni möjlighet att ”guida mig vidare”?

    Trevlig Söndag!

    Vänligen,
    Marcus

    • 2 lenaselever 7 april, 2013 kl. 12:12

      Hej Marcus,

      Vad roligt att du är intresserad av att söka till Mirosoft Academy for College Hires, du kommer inte att ångra dig! Självklart vill vi guida dig så kör på och ställ alla frågor du har så skall jag/vi försöka besvara dem efter bästa förmåga!

      Trevlig söndag i vårsolen!

      Mvh / Lena

      • 3 Marcus 8 april, 2013 kl. 16:44

        Hej igen!

        Tack för snabbt svar.

        Jag har nedan listat en del av de frågor jag har.

        1. När under 2014 räknar ni med att de nya MACH:arna skall börja?

        2. Inom vilka områden söker ni MACH:ar?

        3. När jag söker efter platsannonser på Microsoft hittar jag två annonser kopplade till MACH; Sales Graduate samt Technical Graduate, gäller dessa annonser för 2014?

        Vänliga hälsningar,
        Marcus

      • 4 lenaselever 9 april, 2013 kl. 07:29

        Hej igen, för att du skall få så exakta svar som möjligt skall jag stämma av med HR bara, så under dagen lovar jag återkomma med svar!

        Mvh / Lena Selever

  2. 5 lenaselever 9 april, 2013 kl. 07:59

    Så då har jag fått lite svar på dina frågor Marcus🙂

    1. När under 2014 räknar ni med att de nya MACH:arna skall börja?
    Svar: Planen är att de nya MACHarna börjar i september, dock är det första gången Microsoft Sverige kickar igång sitt MACH program i september så det är inte 100% spikat ännu men om inget oförutsett sker så skall september vara startmånad

    2. Inom vilka områden söker ni MACH:ar?
    Svar: Hittills ser det ut som att vi kommer ta in MACHar inom Sales, Technical samt Product Marketing, exakta inriktningar och roller är inte helt satt ännu, utan mer information kommer i slutet av denna månad

    3. När jag söker efter platsannonser på Microsoft hittar jag två annonser kopplade till MACH; Sales Graduate samt Technical Graduate, gäller dessa annonser för 2014?
    Svar: Nu har det uppdaterats och genom nedanstående adress kan du hitta de tre spåren som gäller för MACH denna omgång

    https://careers.microsoft.com/search.aspx#&&p4=SE&p0=mach&p5=all&p1=all&p2=all&p3=all
    (Desvärre kan jag inte skapa en korrekt länk här i kommentarsfältet)

    Hoppas detta hjälper lite så kommer som sagt vidare information i slutet av månaden, vi kommer hålla bloggen uppdaterad med information om detta!

    Mvh
    / Lena

  3. 6 Sabina Levin 20 april, 2013 kl. 08:05

    Hej

    Mina fråga är:

    För att söka till MACH:ar vad har ni för krav för dem som söker?

    Hur lång erfarenhet av It branschen bör man ha bakom sig?

    Hur söker man till MACH:ar och när måste man skicka in ansökan senast?

    Var kommer utbildningen vara?

    Jag är otroligt intresserad av att få jobba hos microsoft!

    MVH
    Sabina

    • 7 Lena 23 maj, 2013 kl. 07:32

      Hej Sabina,

      Jag ber oerhört mycket om ursäkt för att vi inte svarat, inte sett ditt inlägg dessvärre. Det är precis i sluttampen för rekryteringsprocessen men du kan om du skickar in ditt CV idag till demajo@microsoft.com (Debora Majors) fortf söka för start i september i år.

      Jätte lång erfarenhet av IT krävs inte men det beror på vad du söker för roll, några av MACHarna har ekonomisk bakgrund och en av de Holländska har forskat inom medicin tidigare så inget jättekrav ställs. Däremot bör du ha en universitetsutbildning.

      Det är inte heller riktigt en utbildning utan du anställs till en direkt roll på en gång sedan är själva MACH-programmet utbildningar som ligger utspritt under första året på olika ställen runt om i världen. Vi har spenderat en månad i Amsterdam, 2 veckor i Seattle, 1 vecka i München och nu i sommar en vecka i Atlanta. Men annars är du på plats på kontoret i Akalla och driver din egen agenda för att komma in i den roll du ansökt till.

      Ber som sagt återigen om ursäkt för detta extremt sena svar och skyller på teknikens under. Hoppas du känner att det gav lite svar och att du får iväg ditt CV så snabbt som möjligt om du fortf vill söka.

      / Lena Selever

  4. 8 Joakim 20 maj, 2013 kl. 19:42

    Jag kan inte hitta annonserna, har ansökningstiden gått ut?!

    • 9 Lena 21 maj, 2013 kl. 07:21

      Hej Joakim,

      Ja rekryteringsprocessen börjar lida mot sitt slut men är du intresserad av att söka så skall du absolut skicka in din ansökan och isf direkt till Debora Majors som är ansvarig för rekryteringen.
      demajo@microsoft.com är mailadressen du når henne på.

      Lycka till med din ansökan!

      / Lena Selever

      • 10 Marcus 21 maj, 2013 kl. 07:37

        Hej igen Lena,

        Bara för att klargöra; enligt ditt tidigare svar har jag förstått det som att detta gäller rekryteringen 2014.

        Det förefaller därför anmärkningsvärt att rekryteringen för 2014 redan närmar sig sitt slut (över 1,5 år kvar till man börjar; september 2014).

        Kan det vara så att du missförstått min fråga? Dvs. att rekryteringen avser start i september 2013?

        Jag är mycket intresserad av Microsoft men har inte brytt mig att skicka in en ansökan då jag tar examen inom en månad och inte är intresserad av att ”vänta” 1,5 år med att börja arbeta.

        Ett klargörande vore önskvärt!🙂

        Allt gott,
        Marcus

  5. 11 Lena 21 maj, 2013 kl. 07:50

    Hej Marcus,

    Ja nu är det som såhär att på Microsoft arbetar vi i ”fiscal year”, detta är lite krångligt för alla som är vana med att ett nytt år börjar i Januari.
    Detta innebär att vi som redan är MACHar tillhör 2013 års kull och de som börjar nu i september tillhör 2014 års kull då vi bryter vårt räkenskapsår i Juli.

    Lite luddigt och ber om ursäkt att vi inte förtydligat detta.
    Men nya årskullen börjar alltså nu i september år 2013 (fiscal år 2014 på Microsoft) Därför rekryteringen börjar lida mot sitt slut så alla inblandade skall veta om de är antagna eller ej till hösten så de kan gå på en skön semester.

    Hoppas detta förtydligar lite!

    Jag tycker även att du absolut skall skicka in din ansökan så kör på!

    / Lena

    • 12 Marcus 21 maj, 2013 kl. 07:58

      Hej igen Lena,

      Tack för det (väldigt) snabba svaret!

      Aj då, ja det var ju ett minst sagt bökigt missförstånd. Jag kommer se till att skicka in mina ansökningshandlingar till Debora under morgondagen. Har du möjlighet att informera henne om missförståndet som uppstått? (jag gissar att jag inte är ensam om att ha misstolkat informationen) Om inte så görs känns risken att min ansökan hamnar i papperskorgen överhängande i och med att ansökningsdatumet har gått ut.

      Vänligen,
      Marcus

      • 13 Lena 21 maj, 2013 kl. 08:00

        Jag meddelar henne att ytterligare en ansökan är på väg in och jag beklagar detta. Men nu kan vi bli bättre och se trill att förtydliga detta här på bloggen!

        / Lena

    • 14 Marcus 22 maj, 2013 kl. 14:43

      Hej Lena,

      Jag tackar för ditt tillmötesgående. Jag har precis skickat in mina handlingar till Debora.

      Tack för en bra blogg!

      Vänligen,
      Marcus


Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

