Jobba hemma

En sak jag verkligen gillar med att jobba på Microsoft är att man uppmuntrar till att kanske inte alltid vara på kontoret (en del av DNA). Därför bestämde jag mig idag för att jobba hemma.

Jag vet inte om jag skrivit det någonstans, men jag pendlar varje dag från Gävle till kontoret i Kista vilket betyder att jag går upp 5 varje morgon för att sätta mig på tåget. Att jobba hemma och istället sova till typ 7 – 8 är helt otroligt skönt. Dom extra timmarna gör ganska mycket, nog för att jag sover på tåget till jobbet men det är inte samma sak.

Men idag har jag slagit mig ner vid köksbordet hemma med datorn och min Stålmannen mugg med kaffe, läser om certifikat och poppar pop-punk i hörlurarna. Det som är rätt skönt är också att man behöver inte tänka så mycket på att klä sig respektabelt, så dagens outfit är hittills mjukisbyxor och en hoodie.

Köksbordsjobb

Att koppla upp sig utanför kontoret är otroligt enkelt, kräver dock att man en gång fixat ett certifikat på datorn. Jag behöver bara koppla upp mig mot mitt trådlösa nätverk hemma och sedan peta igång något som heter DirectAccess som ger mig exakt samma åtkomst som jag har på kontoret. Sjukt smidigt! Kontakten med mina kollegor håller jag via Lync (vuxen-Skype som någon beskrev det). Det blir dock lite ensamma fikaraster och lunchraster, men det är sånt man får ta.

Over and out!

/Ola

0 Responses to “Jobba hemma”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

