Vardagens bestyr

Nu har jag börjat komma igång med mina första utbildningsuppgifter.

Ihop med min tekniska mentor Christofer har vi lagt upp en utbildningsplan i T-utformning, dvs. vi har tagit fram en bredd och sedan valt ut de områden jag skall gå in djupare på. Bland annat kommer Windows 8, Windows Phone 8 och modern web vara mitt djup nu i början. Målet är ju att bli bäst på det jag riktar in mig på oavsett vad🙂 Dock är det en lååång väg kvar tills dess.

Om jag inte nämnt det tidigare så är jag långt ifrån en rutinerad utvecklare och har inte direkt en bred teknisk bakgrund då jag läst Marknadskommunikation och IT. Det är därmed 3 år sedan jag läste de baskurser i java, modellering, databas och HTML som jag har.

Hurusom har jag gett mig på de första uppgifterna och just nu för att friska upp minnet om C# och sätta mig in i det gör jag en sådan simpel sak som en command line kalkylator. En kalkylator som körs i kommandotolken helt enkelt. Då jag gjort liknade förut tänkte jag att det inte skulle vara så svårt och började knåpa ihop en kalkylator. Meeen nu har jag stött på problem som egentligen borde vara enkla att lösa men ibland kör man fast. Då är det skönt att ha en Buddy (Emelie) bredvid sig som peppar och en teknisk mentor (Christofer) som jag kan fråga om hjälp. Jag brukar även försöka leva efter devisen ”Hellre dum för stunden än dum resten av livet”  så imorgon blir det lync-möte! (Lync är en del av Microsofts produktivitetsplattform som innehåller en komplett lösning för all kommunikation som både inkluderar e-post, röst, chat och ljud- och videokonferens). Så imorgon får jag svar på alla mina frågor.

Så vad gör man när man kört fast? Försöker lite till brukar jag säga men det är även viktigt att bryta helt, lägga ifrån sig, pyssla med något annat för att sedan med ”nya ögon” kika på problemet. Sagt och gjort roade jag mig med obligatoriska kvartalsutbildningar som görs online och C# tutorials online. Så förhoppningsvis fastnade lite nya saker och om inget har jag lärt mig mer om CLR (Common Language Runtime) och FCL/BCL (Framework Class Library/Base Class Library) Så Mission completed! På Microsoft är minimikravet att oavsett dag, skall man ha lärt sig något nytt!

Så jag tuffar på, jobbar vidare och hoppas att min deklarering av vardagen som MACH trainee på Microsoft hjälper er lite att få klarhet i att detta är Världens bästa arbetsplats!

/ Lena

0 Responses to “Vardagens bestyr”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

