Microsoft + mångfald = sant!

Microsoft är ett bolag som opererar över hela världen, ett bolag som satsar på mångfald då flertalet nationaliteter, åldrar och köns finns representerade. Detta är en av de fantastiska sakerna med just Microsoft och en av de saker som gjorde att jag ville vara en del av detta globala företag. Dock, som vanligt inom IT-branschen, är fördelningen mellan kvinnor och män inte helt rättvis, ännu!

Jag tillhör en avdelning som går under akronymet MCS och som står för Microsoft Consulting Services (mer om det kan ni läsa här http://www.microsoft.com/sv-se/business/services/MCS.aspx) Detta är som kanske framgår en teknisk avdelning och för att återigen trycka på det så är det inte överfyllt av tjejer. Detta är något som Services försöker ändra på, något som jag, som föredrar heterogena grupper, uppskattar! Hurusom så blev jag, på min tredje dag, medbjuden att delta i Services tjejmiddag där bland annat ämnet om hur Microsoft skall få in fler tjejer och kvinnor till Services avhandlades.

Under trevliga former av en bättre tapasmiddag på mysig restaurang sattes diskussionerna igång efter allmänt skvaller. Det vi kunde konstatera är att Microsoft ligger långt fram och har relativt hög andel kvinnor jämfört med resten av marknaden, men vi är fortfarande inte nöjda. (Något de som vill bli en del av Microsoft kan pränta in i hjärnbalken är att på Microsoft är vi stolta över det vi gör och det vi uppnår men vi satsar alltid framåt och att bli ännu bättre) Sagt och gjort avhandlades en hel del olika korrigeringspunkter, marknadsföringsförslag och allmänna åsikter kring hur vi skall bli just bättre… Då jag är ny och lite osäker på vad som klassas som konfidentiellt vågar jag inte lägga ut våra konkreta förslag men de innefattar högt och låg, mentorer, informationsträffar och annat spännande, så mycket kan jag ivf säga.

Förutom att denna middag ledde fram till många bra förslag för HR att kika på lärde jag känna fler av tjejerna på Services och den trevliga stämningen och goda maten gjorde att jag kände mig än mer välkommen.

Såhär mysigt hade vi det under onsdagens snökaos!

WP_000009

/ Lena

0 Responses to “Microsoft + mångfald = sant!”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

