Första veckan…

Hej,

Lena Selever heter jag och har den otroliga förmånen att få vara en av 7 lyckliga som blivit utvalda till Microsofts MACH (Microsoft Academy for Colleage Hires) Graduate Program 2013. Dock hade jag möjligheten att få påbörjan min tid på Microsoft lite tidigare (Graduate programmet börjar inte för än i januari) Så här kommer en lite breif om hur mina första tre dagar på Microsoft sett ut…

Efter en lång väntan från ansökan till första intervju, från första intervju till rekryteringsevent och från rekryteringsevent genom flertalet intervjuer, personlighetstest och olidlig väntan så är ja nu äntligen här – På min drömarbetsplats!

Med ett stort leende på läpparna och förväntansfull likt ett barn dagen innan julafton satte jag mig på blåa linjen hela vägen till slutstation Akalla för min första dag – Måndag den 3 december 2012. Med stort välkomnande och väl uppstyrd Onboarding (fortfarande pågående) sitter jag nu här på min tredje dag och har redan fullt upp. Dator och telefon på plats, tjejmiddag med Services ikväll, invigningsfest av nästa plan imorgon och julmiddag + utgång med mitt team på lördag. Här händer det verkligen grejer hela tiden.

Det helt nyrenoverade kontoret får inte heller glömmas, Under min rekryteringsprocess satt 600 stackars Microsoftare och trängdes på en yta med 22 konferensrum och knappt skrivbord för en fjärdedel av dem. Men NU! första våningen är öppnad och nu sitter jag här i Kulturhuset som det så stimulerande heter. Fräscha lokaler, stimulerande miljöer, olika sittgrupper och flertalet mötesrum, Halohjälmar, schackbord och kylar fyllda med läsk – vad mer kan man önska. Ser bara med förväntan fram emot invigningen av följande våningsplan…

WP_000001WP_000006

WP_000003

Nog om det sidospåret. Full rulle har det som sagt vart, redan haft möte med min mentor/buddy Christofer som jag skall lägga upp en bättre utbildningsplan ihop med. Jag har fotograferats för min badge (kommer få lida många år framöver då jag som har kameraskräck ser lika bekväm ut som ett plankton i ett valstim), fått parkeringstillstånd, börjat blogga här och påbörjat Microsofts Welcome Experience. Men… FRAMFÖRALLT har jag redan på dessa tre dagar mött fantastiska människor, öppna, varmhjärtade och positiva så trots snöstorm tror jag att detta kan bli ett fantastiskt slut på året med ett 2013 som bara kan bli ännu bättre.

Det var lite om mina tre första omvälvande dagar på Microsoft, kommer försöka uppdatera med min resa från student på DSV fram till startdagen på Microsoft samt annat smått och gott under min tid som nyanställd på Microsoft och tillika MACH-deltagare.

0 Responses to “Första veckan…”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

