Microsofts egna ordbok

Att börja på Microsoft är som att slängas in i en helt ny värld.

Nya termer, nya processer, nya onlinekurser, nya produkter. Visst är det så på alla nya arbetsplatser, att det krävs en upplärning vid start.

Dock har jag haft många arbetsgivare och ingen har varit så komplex som Microsoft. Som ett exempel har vi en alldeles så egen e-ordbok för våra akronymer. Den kan jag säga, har varit en räddare i nöden många gånger för mig. Vi slänger oss med termer och akronymer till höger och vänster internt och till en början höjer man på ögonbrynen åt det, men snart är man där själv. Det är lätthänt och det gäller att hålla tungan rätt i mun när man talar med kunder eller partner.

Att börja på Microsoft likväl som att fortsätta på Microsoft betyder en ständig inlärning. Vi lanserar, uppgraderar och stärker samarbeten med nya produkter titt som tätt. Bara i år står 33 nya produktlanseringar för dörren. Bara i år köptes Yammer upp och dessförinnan var det Skype. Så där håller det på.

Varför säger jag allt detta?

Jo, för om man inte är nyfiken och inte tycker om att ständigt lära sig nya saker så är inte detta en rätt arbetsplats. Det går verkligen inte en dag utan att jag lär mig om en ny produkt, en ny process eller en ny akronym. Jag lär mig hela tiden, varje dag.

Alltså, utöver att jag arbetar på som vanligt varje dag, så måste jag också vara beredd på att lägga extra timmar på att självutbilda mig. Som idag till exempel, då jag inte har några möten inbokat, då sitter jag med onlinekurser, videos, powerpointpresentationer och frågeformulär. Allt medan jag också svarar på mail i inkorgen, organiserar mina kvitton från förra resan och planerar nästa…

// Atefeh Sebdani

 

0 Responses to “Microsofts egna ordbok”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

