Att leverera ett projekt med KVALITET i TID utan att överstiga BUDGET

.. hör kanske inte till vanligheten, har du läst någon form av IT-program så lär siffran 75% låta bekant? Enligt Gartner så var detta procentsatsen av alla IT-projekt som inte kunde räknas som framgångsrika (i alla fall för några år sedan då jag satt i skolbänken). Jag har jobbat som konsult i lite mer än 2 år nu. För er som inte har jobbat som konsult, alternativ jobbat med en konsult, så har detta både sina fördelar och nackdelar.

Några fördelar:

  • Omväxlande arbete
  • Möjlighet till insikt i väldigt många branscher
  • Chansen att prova olika roller

Några nackdelar:

  • Gick något inte riktigt som det skulle? Det är med största sannolikhet DITT fel!
  • Gick något precis som det skulle, kanske till och med strålande bra? Det är med största sannolikhet INTE din förtjänst
  • Det kan vara svårt att förankra att man inte både kan ha kvar kakan och äta den

Så var vill jag komma med det här? Jo – Under mina hittills två år som konsult har jag sett både glada, likgiltiga och förbannade kunder. Jag har haft olika roller så som testare, kört utbildning av slutanvändare, konfigurerat CRM-system, rättat buggar etc. men jag har aldrig varit med under slutleveransen av ett projekt av någon anledning. Oftast är ju de flesta resurser bortplockade när det blivit dags för projektöverlämningen. Men nu i September fick jag vara med om något som, tyvärr, inte händer i allt för många projekt:
Jag satt med och antecknade på ett styrgruppsmöte, agendan var att besluta om att anse som projektet levererat. Stämningen var uppsluppen – Ja, jag skulle till och med beskriva flera av deltagarna som fnissiga. Chefer som jobbat bra många fler år än mina ynka 2.

Levererat inom tid? Ja
Utan att överstiga budget? Absolut!
Med kvalitet? (Här menas egentligen om man har levererat enligt scope) Japp!

Det hör inte till vanligheten. It-branschen har en stor utmaning i att hitta vägar för konsulter och kunder att leverera projekt med mkt större träffsäkerhet än 25 %. Det kanske låter fånigt att jag blir så exhalterad över det här, men det var verkligen skönt att få se ett verkligt exempel på när alla parter lämnade rummet glada och nöjda. Själv har jag bara vart i projektet sen augusti. Mina kära Microsoft-kollegor fick låta semestern vänta, de har jobbat hela sommaren för att ro det hela i land.

Tidigare i veckan var vi ute och firade ett mycket lyckat resultat, och även om jag själv inte var en bidragande faktor till att projektet lyckades så känns det bra att få chansen att sitta ute hos kund med det här gänget och lära.

May the force be with you!


Sophie

0 Responses to “Att leverera ett projekt med KVALITET i TID utan att överstiga BUDGET”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

