Min väg till Microsoft

Ett uppskattat inlägg från förra årets MACH:ar handlade om Microsofts ansökningsprocess och vägen till MACH-programmet här på Microsoft. Tanken med detta inlägg är att detta blir en favorit i repris, baserat på hur jag upplevde processen.

Jag kommer från industriell ekonomi på Chalmers med inriktning Chalmers School of Entrepreneurship. Innan Chalmers (och under tiden) sysslade jag en hel del med programmering och IT i allmänhet, mestadels front-endbiten av webbutveckling. I slutet av min utbildning (efter avslutad utbildning om jag ska vara helt ärlig) blev jag erbjuden ett jobb på ett annat företag men insåg nästan direkt att jag inte trivdes alls. Jag hade förlorat värdefull tid och tvingades börja om med jobbsökandet. Via traineesearch.se ramlade jag över annonsen för MACH-programmet på Microsoft.

Som många andra förmodligen hade jag aldrig ens hört talas om programmet. Än mindre visste jag att Microsoft hade en såpass stor verksamhet i Sverige som de faktiskt har. På standardvis skickade jag in en ansökan (personligt brev + CV) via Nova som då ansvarade för rekryteringen. Jag har aldrig varit med i Novas talangnätverk Nova100 utan hade som mest varit med på ett av deras tidigare event. Jag kände viss oro över att Nova skulle favorisera kandidater från sitt eget nätverk men så var det inte alls.

Efter min ansökan dröjde det oroväckande länge utan att jag hörde ett ord. En vecka, kanske mer, efter min ansökan ringde jag till Nova som meddelade mig om att besked skulle komma om några dagar, processen hade bara dragit ut på tiden. Jag fick ett positivt besked och fick dessutom en representant från Nova, Julia Maric, som agerade kontaktperson och coach genom hela den fortsatta processen. Det var fullständigt nytt för mig och helt fantastiskt till och med, vilken service! Julia informerade mig om vad som hände, gav tips och råd inför intervjuer och fanns tillgänglig för frågor.

Till en början skulle jag träffa två avdelningar på Microsoft, Marketing och Services, men detta minskades ner till enbart Services. I efterhand förstår jag det som att jag helt enkelt bara var en mycket bättre ”match” för Services än jag var för Marketing. Min första träff med Microsoft var med en representant från HR samt en efterföljande intervju med min nuvarande chef. Jag slogs spontant av den avslappnade och vänliga atmosfären. Jag hade varit på andra intervjuer tidigare som mer kändes som förhör så detta var mycket uppskattat från min sida. Jag upplevde båda intervjuerna som två personer som satt och pratade och jag tyckte det var lättare att ge en genuin bild av vem jag var.

Efter min första intervju gick det snabbare, jag fick från Julia höra att jag gjort ett bra jobb och att Microsoft ville träffa mig igen. Jag skulle bara göra ett antal tester först. Jag vet inte vad ni tycker om tester men personligen tycker jag inte alls det är särskilt kul. Testerna skulle börja tidigt på morgonen och för att undvika att vara helt slut åkte jag upp till Stockholm kvällen innan och övernattade på ett hotell i närheten (Hotell Bakfickan för den intresserade läsaren😉 ).

Testerna bestod av ett IQ-test på tid samt ett personlighetstest. Det går inte att säga så mycket om just den här biten av processen, det är någonting man bara måste ta sig igenom och det finns inget man kan göra för att förbereda sig. Ta det lugnt, ta det för vad det är och ha kul! Vi var tre som gjorde tester tillsammans och faktum är att de andra två var Vanja och Emelie, båda nuvarande MACH:ar. Man fick också chansen att diskutera resultaten med en psykolog efteråt.

Jag hade återigen klarat mig och jag skulle nu på ”farfar”-intervju. På Microsoft är farfar din chefs chef. Jag åkte upp till Stockholm en tredje gång och med god marginal tog jag blå linje mot Microsoft. Fast fel blå linje! Jag åkte halvt ut till Hjulsta innan jag insåg mitt misstag och tvingades vända. Stressad och förbannad på mig själv ringde jag Julia som mycket hjälpsamt kontaktade Microsoft och meddelade att jag förmodligen skulle bli lite sen… Till en arbetsintervju med min chefs chef:/ Halvt joggande kom jag in i receptionen 4 minuter sen. (jag hade fått ett vänligt tips att inte springa så att jag blev andfådd :D). Av Eriks tidigare inlägg hade jag förstått att farfar-intervjun möjligtvis bara var en formalitet och jobbet redan var mitt, det vet jag faktiskt inte nu heller, men jag vågade inte ta ut någon seger i förskott. Jag fick dock ett positivt besked och började på Microsoft Consulting Services i mitten av januari.

Såhär i efterhand skulle jag vilja tipsa alla om att helt enkelt bara vara sig själva. Jag skulle kunna ge tips av rent allmän karaktär, som att man gärna ska veta varför man söker till Microsoft och var man vill se sig själv om 5 år, men jag tror de flesta som varit på en intervju redan fått dessa tips. Däremot kan jag istället tipsa om att vara dig själv! Att du ens söker hit betyder troligtvis att du har ett stort genuint teknikintresse (vi pratar mycket om sånt här nämligen), att du bryr dig om andra människor, är ödmjuk och samtidigt driven. Stämmer detta in på dig så kommer allt säkert gå kanon!

Lycka till!

7 Responses to “Min väg till Microsoft”


  1. 1 http://sino.me/optionbinaire84799 16 maj, 2014 kl. 02:37

    Hey! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure
    things out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have
    any points or suggestions? With thanks

  2. 2 Howlin 10 juli, 2014 kl. 00:52

    It has the such as you read my thoughts! You appear to grasp lots somewhere around this specific, just like you submitted your booklet inside or something. I find myself that one could apply quite a few per cent to push the solution house a bit, having said that instead of that will, this is certainly exceptional site. An excellent examine. I’m going to definitely return to their office.

  3. 3 Faiella 1 augusti, 2014 kl. 13:22

    Hi, You have carried out a great job. I’m going to undoubtedly digg the idea along with this aspect recommend in order to my local freinds. I know they are taken advantage of this web site.


  1. 1 hair extensions Trackback vid 20 juni, 2014 kl. 04:41
  2. 2 gamachi.net Trackback vid 29 juni, 2014 kl. 10:33
  3. 3 realesate.com.au rent Trackback vid 5 juli, 2014 kl. 16:11
  4. 4 perut buncit Trackback vid 19 september, 2014 kl. 04:54

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

