Winter School

Efter lite fördröjning så är vi äntligen igång med bloggandet, och jag har fått det ärofyllda uppdraget att skriva om Winter School!

Winter School är den första stora konferensen som vi MACH-ar får åka på. Konferensen arrangeras för alla MACH-ar i området EMEA (Europe, Middle East & Africa), och hålls varje år för att samla  den nya “kullen” för att nätverka och ta del av diverse utbildningar. Under det gångna året har Microsoft anställt så pass många att de i år beslutade sig för att dela upp gruppen i två. Själv tillhörde jag grupp 1 (tillsammans med Vanja) och vår utbildning skulle hållas den 26-29 februari. Då denna hölls i Paris tog jag tillfället i akt att ta lite ledigt och åka ner några dagar tidigare för att turista lite, så först och främst måste jag ju berömma staden som turistmål! Otroligt vacker och då det var februari så “slapp” vi även den stora turistvåg som sköljer över staden varje år.

paris1

Den 26e var det dock dags att infinna sig på hotellet som låg i utkanten av Paris, och jag fick träffa min nederländska rumskamrat Johanna för första gången. Middagen förtärdes på den inte så franska pizzerian tillsammans med ett stort gäng andra MACHar som hade anlänt. Efter en god natts sömn delades vi upp i mindre grupper där vi för att starta årets utbildning: Cross Country Collaboration. Under två dagar skulle vi lära oss hur samarbete över gränserna (såväl över avdelningsgränserna på det lokala kontoret, som landsgränser och samarbete mellan olika världsdelar). Gäsp tänker ni kanske nu – och visst, alla delar under dessa dagar kanske inte var de mest spännande och lärorika i mitt liv, men precis som med alla andra utbildningar så får man ta det med en nypa salt. Vissa saker kommer att engagera dig och fånga ditt intresse, andra saker kanske inte känns helt relevanta för dig. Det gäller att ta eget ansvar och se till det positiva man har fått ut, och framför allt se det som ett tillfälle att lära känna alla andra som har tagit sig från alla hörn och kanter, Sydafrika, Saudi Arabien, Italien, Ryssland, Schweiz etc.

IMG_3809

Den 28e februari anlände grupp två (och således Kristoffer, Emelie och Jakob) och vi hade en heldag med talare från Microsoft (allt från ledningen inom Western Europe till gamla traineer och anställda på Pariskontoret) som var där för att peppa oss att göra allt vad vi kan för att uppnå vår fulla potential. Jag är inte helt säker på hur många vi var, men minst 200 st!

macharna

Det jag framför allt tar med mig från denna upplevelse, är den unika möjligheten att träffa alla dessa människor, umgås så väl på utbildningar som ute i Parisnatten på diverse restauranger och uteställen. Jag tar med mig en hel hög nya kontakter, och såklart en härlig parisupplevelse!

ute

Hoppas ni har några minuter över att njuta av den härliga Maj-solen!

Sophie

1 Response to “Winter School”


  1. 1 entry1231430 4 oktober, 2014 kl. 19:44

    Zgadzam się w pełni z tym artykułem


Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

