Ett år av upplevelser

Sitter i en mjuk fåtölj i vårt egna café “Outlook” på jobbet. Alldeles intill mig sitter mina traineekollegor som började 2010 och summerar sin just avslutade traineeutbildning tillsammans med Anna som jobbar på vår interna PR-avdelning. Det hela känns som en lämplig inramning för att skriva följande inlägg om året som gått.

WP_000177

Stolt Mach 11

Som ni har sett i Johannas och Anne-Maries inlägg så har vi jobbat nästan ett år nu och jag tycker de har summerat det första arbetsåret på ett bra sätt. Ni som har följt bloggen har säkert förstått att det för med sig en del möjligheter både i och utanför jobbet. Här kommer några av av mina egna höjdpunkter och kuriositeter från årets upplevelser.

En av de allra första sakerna jag fick göra på jobbet var att åka därifrån. Resan till Techready i Seattle har jag redan skrivit om här. Här fick jag en första insikt om hur stort företaget jag jobbar för är när jag åt frukost i samma rum som 4000 av mina kollegor. Vissa saker är faktiskt större “over there”. Andra höjdpunkter var att äta såna där krabbor de fångar i TV-serien “The Deadliest Catch”, att få åka till en tempererad regnskog och få prova på ansiktsmålning inne på Microsofts Campus i Redmond.

Strax därefter åkte vi till Irland och fick träffa våra Traineekollegor från hela EMEA. Utöver att lära mig mycket nyttigt från våra lärare på Duke Corporate Education lärde jag mig också av dem att stirra på en bartender på rätt sätt så man får beställa snabbare (det funkar i och för sig sådär…) samt att hälla upp en riktig Guinness.

Sen blev det sommar och resa till Denver i USA. Jag fick sitta i foppas gamla hemmaarena Pepsi Center tillsammans med 14 000 andra kollegor och ryckas med av den amerikanska feststämningen. Sista kvällen blev det dubbelkonsert på den fantastiska arenan Red Rocks med Nickelback och Christina Aguillera. En upplevelse man inte glömmer i första taget. Vi spelade också in en film (syns det att jag minuterna innan filmen spelades in stod och dansade järnet på ett torg i Denver?)

Efter Denver blev det resa vidare till Kalifornien där jag fick en välbehövlig semester. En av mina franska kollegor bjud med oss till en gammal arbetsplats i närheten av San Francisico där han hade gjort ett internship och fortfarande har vänner kvar. Bör kanske inte nämna företagets namn i det här forumet men det jag kan säga är att de hade gratis äpplen i lunchmatsalen samt att det var en smula spänd stämning vid bordet.

Hösten har bjudit på mysiga jobbweekends på västkusten, ytterligare en traineeresa till Tyskland (fantastiskt bra!) och i fredags fick vi prova på en alla-kan-sjunga-kör som leddes av Anna Sahlene.

WP_001136

Pianisten är känd från barnprogrammet “Den flygande mattan”.

Den här listan har handlat om extraordinera upplevelser och skulle inte vara komplett utan att nämna mina kollegor som faktiskt är helt fantastiska. Jag skulle kunna skriva mycket om hur stöttande och bra de är men om jag säger att vi ofta skrattar ihop så tror jag att det säger allt. Ett stort tack till er alla för ett fantastiskt år! Vill också skicka ett stort tack till dig som läser bloggen. Vi har fått en hel del läsare nu och det känns fantastiskt kul. Vi ses i 2012!

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

