Är du Årets IT-Tjej 2012?

I stundens skrivande så letar Microsoft och Universum efter Årets IT-Tjej 2012. Årets IT-Tjej är en utmärkelse som går till en heltidsstuderande tjej på en data-, it- eller medieutbildning som brinner för IT och uppvisar goda studieresultat. Förutom äran så får vinnaren ett resestipendium till en stor teknikmässa i Europa! Jag tänkte dela med mig av min resa som en Årets IT-Tjej för att inspirera och uppmuntra er att ta tag i chansen att nominera en duktig tjej – eller varför inte ersjälva?

Från student till kandidat
2010 fick jag ett samtal från Microsoft att jag hade gått igenom nomineringsprocessen och var en av 7 potentiella kandidater till titeln Årets IT-Tjej. En vän hade nominerat mig till titeln och jag var både glad och nervös inför besöket på Microsoft.

Årets IT-Tjej 2010 - Anne-Marie Liljekvist

Vi fick gå igenom intervjuer, business case och presentera lösningar inför en jury som övervakade oss hela dagen. Förutom testerna så fick jag träffa trevliga och vassa tjejer som hade samma intresse som mig. Prisutdelningen hölls på Berns i Stockholm där jag blev utsedd till Årets IT-Tjej. Det priset förändrade en stor del av min vardag.

Året som Årets IT-Tjej
Efter jag lämnat Stockholm hörde tidningarna av sig. Jag fick en snabb medieträning för att kunna besvara journalister på rätt sätt och uppmärksamhet från media på ett sätt som jag inte fått tidigare (Universitetet hade skrivit om våra interaktiva kuddar på sin höjd). Detta resulterade i att företag uppmärksammade en och jag fick inbjudan till både intervjuer och träffar som aldrig förr. Detta var ganska passande då jag var i slutet av min utbildning.

Chris Dias, 2 glada studenter, Lucian Wischik och Don Syme på TechEd

Det jag uppskattade mest med utmärkelsen var resestipendiet till teknikmässan som hölls i Berlin – TechEd. Där fick jag umgås med tekniska studenter och prata med grundare av programspråk såväl som program managers för utvecklingsmiljöer. Jag lärde mig mycket nytt inom IT-världen samtidigt som jag knöt nya kontakter.

Vad hände sen?
Som del av priset fick man en mentor, något som jag uppmuntrar er till att skaffa. Min mentor tipsade mig om att ansöka till trainee-programmet här på Microsoft, vilket jag gjorde. Jag är riktigt glad över mitt val eftersom jag nu får jobba med det jag tycker är roligt (människor och teknik), resa och hela tiden lära mig nya saker. Min resa har bara börjat inom IT-världen. Det händer att det droppar in en förfrågan kring utmärkelsen nu i efterhand, vilket gör mig både glad och stolt över att jag fick vara med om det jag fick.

Känner du någon duktig tjej, eller vill du skicka in en egen nominering? Gå då in här:

Nomineringsblankett till Årets IT-Tjej 2012

Läs mer om utmärkelsen här. Har ni frågor så är det bara att lämna ett meddelande i kommentarsfältet så ska jag besvara det så gott jag kan!

~Anne-Marie

0 Responses to “Är du Årets IT-Tjej 2012?”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

