Summering av året som gått

Det börjar närma sig slutet på första året på Microsoft, i januari kommer det nya MACHar. För ett år sedan satt jag på mitt gamla jobb och hade inte ens påbörjat intervjuerna med Microsoft men jag gick och funderade på vad jag vill ha av nästa arbetsplats. Jag hade i huvudsak tre punkter som jag ville uppfylla. På det gamla jobbet hade jag riktigt grymma kollegor, kollegor som var väldigt stöttande och alltid backade upp mig när det var tufft med en kund eller ett projekt. Det var inget som jag ville släppa, bra kollegor är viktigt. Tyvärr saknade jag två saker som jag vill ändra på. Det första var att få mer varierande och utmanande uppgifter, något som tvingade mig att tänka till på ett annat sätt. Det andra var att resa. Jag reste en del i jobbet men kom som längst till Uppsala. Det är absolut inget fel på Uppsala, men är man baserad i Stockholm känns det lagom exotiskt.

Vi gör en liten lista och tittar tillbaka på året som gått…

Bra kollegor: check! Som ny i en roll är det ganska naturligt att allting är nytt, ingår ju lite i konceptet så att säga. När jag kom in på Services kändes det rätt överväldigande att försöka ta in allt. Lära sig de olika kunderna, våra olika typer av leveranser, de interna processerna bakom leveranserna. Bara att få access till alla verktyg man behöver komma åt är en hel vetenskap… Men jag insåg snabbt att det är bara att börja från början och fråga tills man lär sig. Dessutom är kollegorna inte bara bra på att svara på frågor och ta med mig ut på leveranser så man snabbare lär sig, vi har dessutom roligt ihop.

Varierande och utmanande arbetsuppgifter: Jag har hunnit vara på tre avdelningar totalt men nu har jag landat på Services och här har hittills den ena dagen inte varit den andra lik. Det är ganska ofta jag kommer på mig själv med att tassa omkring utanför min comfort zone, vilket inte alltid är helt bekvämt. Men genom att klampa omkring en bit utanför utvecklas man en hel del och inser att man kan och klarar av mer än vad man tror.

Resa:  Det här är en punkt som jag har fått uppfylld så det räcker och blir över. Ser jag tillbaka så fick jag åka iväg redan första dagen, en endags utbildning i Paris. Efter det har jag hunnit med Winter School i Dublin, möte i Köpenhamn, MGC/MGX i Denver, MSSU i Seattle och nu senast Capstone i Dresden som Anne-Marie skrev om.

Så ja, det ser ut som att jag prickade av hela listan. Känns skönt, och jag trivs bra här så det blir nog kvar ett år till. Minst. Men nu är det dags för julfest. Letar febrilt i min mobil efter någon passande julbild men eftersom det är ont om snö än så länge så får det duga med Halo i Halloweentappning från när jag var i Redmond på MSSU i slutet av oktober.

 

0 Responses to “Summering av året som gått”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

