Att ha en buddy på Microsoft

WP_000091

Det här är Fredrik. Före detta Evertsson men sedan några veckor tillbaka lyckligt gift och således numera Wolbe. Det där får jag vänja mig vid.

Fredrik Wolbe är min buddy. Ja inte i någon skämtsam “Ey Buddy!”-ton utan formellt faktiskt en buddy. Vad då detta betyder tänker du. Fredrik är MACH-10. Alltså började han som trainee på Microsoft året innan mig och därmed har han fått rollen att agera som fadder för mig under mitt första år.

Alla vi MACH-11or har varsin buddy och detta har i mitt fall varit ovärderligt. Kan inte tala för de andra. Men Fredrik har verkligen varit en klippa och en stöd. Till honom kan jag vända mig om jag har frågor som jag kanske är obekväm med att ställa till andra på Microsoft. Det kan gälla företagspolitiken, lönestegen, karriärmöjligheter, frågor kring MACH-programmet eller vad det nu kan vara. De svar och kommentarer jag får från honom känns ju extra relevanta då han suttit i samma sits och då han alldeles så nyligen gått igenom alla stegen som jag själv går igenom.

Vi vet båda vad vår relation innebär och att det som sägs oss emellan stannar just mellan oss.

Inte nog med det, har Fredrik själv varit den som drivit lunchmöten och träffar med mig. När jag själv varit helt uppe i det dagliga arbetet och glömt bort att stöd finns har han ryckt tag i mig och sett till att vi träffats och gjort en catch up.

Så jag är väldigt tacksam gentemot honom för att han verkligen fullföljt sitt uppdrag till max. Men också gentemot Microsoft Sverige som erbjuder en sådan ovärderlig resurs för nyanställda och färska från universitet, som tar sina första vacklande steg i karriären och den första riktiga anställningen.

Så man behöver inte känna sig osäker som ny och trainee på Microsoft.

Tack Fredrik för att du varit en oklanderlig buddy.

//Atefeh

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

