Hur var det att intervjuas av Microsoft?

Vi som bloggar här på Trainee på Microsoft följer med spänning statistiken kring den här bloggen. Nu på senare tid så är det en hel del som har hittat hit när de har sökt efter hur det är att intervjuas för ett jobb Microsoft och även specifikt för vårt traineeprogram MACH.

Jag måste säga att för mig var intervjuprocessen väldigt avslappnad jämfört med andra företag jag har varit hos. I mitt fall gjorde jag tre stycken intervjuer för mitt jobb plus en separat utvärdering av ett externt rekryteringsföretag. I den första intervjun fick jag träffa Lotten från vår HR-avdelning. Kontrasten att sitta i ett luftigt rum upplyst av höstsolen med en trevlig dalkulla som ställde frågor kring mitt CV var stor jämfört med den intervju jag hade gjort två dar tidigare. Då hade jag suttit i ett trångt litet rum med höstmörker utanför med två intervjuare som ställde personliga frågor jag inte varit beredd på. Behöver jag säga att jag inte fick det jobbet? Det hade dock det goda med sig att jag var rejält revanchsugen och bättre förberedd inför intervjun med Microsoft. Mitt grundtips inför intervjuer är att vara sig själv. Du kommer förmodligen ångra dig ifall du får ett jobb genom att låtsas passa in på en viss plats. Det betyder dock inte att man inte kan förbereda sig inför en intervju. Efter intervjun där jag inte fick jobbet tyckte jag själv att de hade gjort en felaktig bedömning baserat på att jag inte kunde beskriva mig själv ordentligt, så jag satte mig ner och tog mig en funderare på vilka egenskaper jag har och hur jag kan dra nytta av dem i en jobbsituation och framförallt på exempel där jag redan visat upp de egenskaperna.

Nästa intervju var med den person som skulle bli min blivande chef. Jag minns inte vad vi pratade om men även här kändes det avslappnat. Jag kände verkligen inte att det var någon som ville sätta dit mig utan snarare att det verkligen handlade om att lära känna varandra och se om jag kunde passa för tjänsten.

Efter den här intervjun fick vi åka till en separat rekryteringsfirma där vi fick göra begåvnings- och personlighetstest. För er som får lite kräksmak i munnen av begreppet tester kring jobbintervjuer så kan jag bara säga att det var en väldigt seriös uppföljning av testerna där vi fick sitta ner och diskutera resultaten. De användes helt enkelt som en bas för intervju med en person som jobbade på rekryteringsfirman. De var definitiv INTE så att man fick svaret “du är en gredelin personoch passar tyvärr inte för tjänsten.

Till slut väntade en sista intervju med min blivande chefs chef (eller grandpa som det heter på internspråk) men det var mest en formalitet. Jobbet var mitt!

Så för att sammanfatta: För att du ska lyckas på en intervju hos oss och andra potentiella arbetsgivare så var dig själv, men se till att du vet hur du ska beskriva vem du faktiskt är. Lycka till!

2 Responses to “Hur var det att intervjuas av Microsoft?”


  1. 1 Ali V. Tehrani 19 oktober, 2011 kl. 10:38

    Hi Erik,

    Thank you for this post. I was wondering how long did it take since you’ve applied and gone through all the interviews?

    Cheers,
    Ali

  2. 2 Erik Werner 20 oktober, 2011 kl. 14:50

    Hi again Ali!
    I think the entire process took about a month but I’m sure that varies quite a bit.


Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

