Jag jobbar med Upplevelsen

Microsoft | Customer Immersion Experience

imageCIE-Logo-bar_orange

Som nämnt tidigare i presentationen så jobbar jag med det som vi på Microsoft Sverige kallar för Upplevelsen (engelska: Customer Immersion Experience). Det är ett otroligt roligt jobb med roliga utmaningar. Det finns enbart en som håller i rodret kring detta och den unika rollen tillägnades mig när jag klev in på MACH-programmet. Det är med andra ord ett privilegium att ha fått det förtroendet.

Så sedan januari har jag djupdykt i vad Upplevelsen handlar om, vilka partners som jobbar med konceptet, vilka som vill använda konceptet framöver, hur vi internt arbetar med det som verktyg, lära mig produkterna som ingår i det, skicka nyhetsbrev kring uppdateringar, se till att nya installationer sker, nya hårdvaror köps in, jobba med interiören i Upplevelserummet, presentera konceptet för partners med mera med mera.

Projektet är variationsrikt och varje dag ser verkligen annorlunda ut. Det enda konstanta i det hela är att det inte är konstant med andra ord.

Vad är då Upplevelsen?

I korta, enkla drag är det i fysisk form ett rum dit vi bjuder in våra kunder till interaktiva dragningar för att uppleva Microsofts Produktivitetsplattform. Med produktivitet menar vi på produkter som Sharepoint (Anne-Maries expertis), Exchange, Office2010 samt Lync. Här får kunden i ett rollspel klicka sig fram i en riskfri och unik miljö som utspelar sig på ett fiktivt företag. Tillsammans med en handledare får de uppgifter som de ska lösa och får på det sättet se värdet av hela vår plattform och den sömnlösa kedja mellan våra produkter.

Jag jobbar inte direkt mot kund utan främst via partners. Oavsett dock vem man sitter med under en dragning så är det verkligen en kick att se deltagarnas reaktioner efteråt. Vi har bra produkter och det märks att vi inte är ensamma om att tycka det vid ett sådant tillfälle.

Konceptet med Upplevelsen är fortfarande ganska färskt, trots det har det visat sig ha stora framgångar. Som vi brukar säga:

Du skulle aldrig köpa en bil utan att först ha provkört den.

Eller lägga ett bud på ett hus som du inte har sett..

… eller hur?

Så jag ser fram emot att landa detta konceptet ännu mer här i Sverige. Både internt och externt. Genom att närvara på event, hålla presentationer, hålla en tydlig strategisk linje, fräscha upp det närvarande rummet, hålla god relation med partner och kollegor, fixa till utformning och design kring konceptet… ja ni förstår. Variation och utmaning i en enda sagolik röra.

//Atefeh

1 Response to “Jag jobbar med Upplevelsen”



  1. 1 make money free apps Trackback vid 25 januari, 2016 kl. 04:18

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

%d bloggare gillar detta: