Varför jag valde Microsoft – sista delen

Förra veckan var Erik och jag hos Husbygårdsskolan och pratade yrkesval med åk 9. Ett ämne som är så enkelt men ändå så svårt. Mitt budskap var att det är inte hela världen om man inte vet vad man vill bli, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. Så har det i alla fall varit för mig. När man läser Industriell Ekonomi väljer man både en teknik- och ekonomiinriktning. Av olika skäl blev det att jag valde systemteknik som trots att jag egentligen inte var intresserad av IT. Jag lovade mig själv då att jag bara behövde ta mig igenom kurserna och aldrig behöva jobba inom IT när jag var klar.

Som jag nämnt tidigare var jag inte helt nyutexaminerad när jag kom till Microsoft utan har jobbat som konsult tidigare. IT-konsult närmare bestämt. Jag hamnade alltså i den branschen jag lovat mig själv att jag inte behövde jobba i, känn på den! Men till min stora förvåning gillade jag det, jag tyckte till och med att IT var roligt. Efter ett år som konsult kände jag att jag ville ha en annan typ av utmaningar än de jag hade. Jag började se mig om efter nya jobb. I mailboxen trillade det in mail från en rekryteringsfirma som ville att jag skulle söka en traineetjänst på Microsoft, men att börja som trainee efter 1,5 år kändes inte aktuellt så de mailen åkte i papperskorgen. Men rekryteraren var enträgen och till slut öppnade jag mailet. Efter att ha läst igenom mailet första gången snickrade jag ihop en ansökan samma kväll och skickade in. Två dagar senare ringde telefonen och antagningsprocessen var igång.

Samtidigt fick jag erbjudande från ett litet snabbt växande företag att jobba som projektledare hos dem med egen kundportfölj. En roll som var snarlik den jag redan hade men med mer kundansvar. Valet var svårt, enormt svårt. Skulle jag backa tillbaka och börja om i ett traineeprogram eller skulle jag kasta mig vidare på det spåret jag hade slagit mig in på redan och tyckte var helt ok? Vad jag valde vet ni ju. Det som avgjorde mitt val var två saker:

  1. Det uppenbara: Microsoft är ett stort bolag och det finns så otroligt många vägar man kan gå inom bolaget.
  2. Men framför allt: De två personerna som rekryterade mig till Microsoft, dvs min blivande chef och han som jag drev mitt projekt med. Jag kan inte säga exakt vad det var men när jag satt i intervjun med dem så kände jag att ”japp, det är här jag vill jobba”.

Som sagt, man behöver inte veta på en gång vad man vill. Man får prova sig fram, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.

Till er som kommer på intervju - det här är huset ni letar efter

Till er som kommer på intervju - det här är huset ni letar efter

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

