På besök i Kalifornien

I Sverige lider lördagen mot sitt slut, men för mig har den just börjat. Jag befinner mig i Kalifornien i väntan på SharePoint-konferensen som kommer att hållas i Anaheim den 3-6 oktober. Närmare bestämt är jag i San Diego för stunden och har planerade möten på kontoret här med mina amerikanska kollegor med samma roll som mig. Anledningen Microsoft har flugit mig hit är som sagt för SharePoint-konferensen. Det känns spännande att få möjligheten att träffa partners, kunder och kollegor från hela världen för att nätverka och diskutera produkten och dess möjligheter.

Den senaste tiden har jag suttit ute hos kund och installerat och konfigurerat en stor SharePoint-farm (en farm är en miljö med X antal servrar i). Trots min juniora trainee-status har det gått bra, stöd har funnits tillhands i form av min chef, kollega och en konsult som jobbar med just installation och konfiguration. Det var ganska nervöst att träda in på kontoret och göra mitt första riktigt stora uppdrag, men tack vare kontinuerlig kontakt och support har det gått som på räls. När jag är tillbaka i Sverige har jag nya uppdrag som jag åtagit mig, jag känner verkligen att jag växer (sakta men säkert) i min roll.

Som vi nämnt tidigare var vi ju i Denver på en internationell trainee-konferens (MGC). En trevlig bieffekt av att få åka på träning är att man nätverkar och får nya kollegor och vänner. Under ett mycket lyckat grupparbete så fick jag ett email från vår grupp där vi alla kom mycket bra överens. I emailet bifogades en bild som återigen påvisar mångfalden på företaget. Räknat är alla nationaliteter: Indien, Sverige, Tyskland, Frankrike, USA och Kanada.

MACH-mates

I november är det dags för nästa event som kallas CapStone. Det kommer att hållas i Tyskland och jag ser fram emot att återförenas med mina EMEA-MACHar!

~Anne-Marie

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

