Varför jag valde Microsoft #3

För ungefär ett år sen satt jag i ett kontor i Stockholms innerstad och ringde säljsamtal som en del av säljutbildningen U Ventures Sales Academy som jag ägnade hela hösten åt. Det var stundtals jobbigt  och kanske just därför också väldigt givande. Mitt och en studiekamrats exjobb inom logistik hade dragit ut på tiden rejält (att undersöka ett obekant teoriområde på plats i Kina var lite mastigare än vi hade trott) och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra till våren. Hade det inte varit för strulet med exjobbet så hade jag nog redan börjat söka jobb på allvar men nu tog jag ett halvår av studier till för att hinna få klart min utbildning. Min bror brukar säga att man inte kan veta ifall man har läst rätt utbildning förrän man har läst klart den och jag tror att lite så är det med att arbeta också. Det är svårt att veta förrän man har provat en arbetsgivare om man passar för varandra eller inte. Jag trodde mig då, trots brist på arbetslivserfarenhet, i alla fall veta att jag ville jobba för en internationell arbetsgivare och kanske inom ett traineeprogram. Jag hade funderat på många av de stora och kända traineeprogrammen i Sverige men aldrig på Microsoft. Jag trodde faktiskt inte jag skulle jobba så direkt med IT.

Men så kom det en dag ett brev…

Jag hade blivit inbjuden av Nova 100, där jag var medlem, att söka en av 20 platser på en informationsträff med Microsoft och fick också veta att företaget skulle söka traineer till sitt program Microsoft Academy for College Hires (MACH) från den grupp människor som deltog på träffen. Jag var lite svårflörtad först (jag skulle ju inte jobba med IT) men bestämde mig för att gå dit.

224477_2236182577564_1037960215_4645602_4580685_n[1]

Trevliga traineer på utflykt till Boulder, CO under en affärsresa i USA.

Det var en bra informationsträff (jag har varit på några stycken) men det som verkligen slog mig var hur väl jag trivdes med de anställda jag fick träffa. Visst, resten lät riktigt bra det med. Internationellt företag, många häftiga resor första året och produkter som alla  människor har en relation till, men när någon frågor mig varför jag valde Microsoft så är det mina numera kollegor jag återkommer till.

Om jag hade vetat då det jag vet idag om Machprogrammet så hade jag hade jag också valt Microsofts traineeprogram för de häftiga resor vi traineer får göra, de möjligheter som ges oss att växa som individer och få intressanta karriärer, att vi utvecklar massor med häftig teknologi  m.m. Argumentet om de fantastiska kollegorna väger dock fortfarande tungt.

 

P.S. Du kan fortfarande söka årets Microsoft Academy for College Hires. Sista ansökningsdag är 30 september och du söker via Nova 100. Du behöver dock EJ vara medlem i Nova 100 för att kunna söka.

Här är länken: http://member.nova100.se/jobAd/JobAd.aspx?TaskId=MTA1MQ%3d%3d

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

