Varför jag valde Microsoft #2

Jag ville följa Anne-Maries inlägg i spåren lite och ge er en motivering till varför jag valde att ansöka och sedan tacka ja till en tjänst på Microsoft.

Sorbonne

Examensdagen på La Sorbonne i Paris, juni 2010.

För ett år sedan hade jag precis flyttat hem till Göteborg från Paris och börjat söka mig efter extrajobb för att kunna försörja mig medan jag satsade på mina frilansdrömmar. Trots en ingenjörsutbildning i ryggen har jag alltid varit lagd åt det kreativa hållet med att måla, sy, fota, skriva, designa och styla.

Så jag var i full färd med två riktigt roliga extrajobb, volontärjobb på en butiksavdelning jag hade startat tre år tidigare, börjat bygga en hemsida, styling- och fotojobb åt vänner, drev en blogg och skulle just söka f-skattsedel när jag råkade på Microsofts annons om traineeprogrammet MACH.

Redan vid första anblick tyckte jag den utsatta tjänsten verkade hur spännande och rolig som helst och jag började genast klura ut vem i min bekantskapskrets som jag skulle kunna vidarebefordra den till. Inte slog mig tanken att jag själv skulle söka, jag hade ju redan tusen andra saker på gång.

Dagen efter gick jag igenom annonsen en gång till, sökte upp Microsoft på nätet, surfade in på deras hemsida och vips. Så var jag såld.

Här. Ville. Jag. Jobba.

Inte bara för att Microsoft har en given plats i historieböckerna men framförallt alla insatser som bolaget med både tekniken och humanitära hjälpmedel gjort för omvärlden. Hur de kommer topp 3 på listor över världens bästa arbetsplats, hur de alltid ligger i framkant och hur Microsoft varit en självklar del utav min barndom. Men framförallt, hur tjänsten i annonsen verkligen passade in på mig.

Så, jag filade lite på mitt CV och skickade in.

Rekryteringsprocessen var en pärs minst sagt. Psykiskt. En annan historia dock.

Men. Till slut, efter en tuff rekryteringsperiod, fick jag flyga upp från Göteborg för tredje gången och vad jag då inte visste var sista gången innan en permanent flytt. Jag hade en kraftig influensa, täppt och snorig näsa och hög feber. Vintern var som kallast och snön låg som högst. Jag hade så ont i kroppen så jag visste inte vad jag skulle göra av mig själv. Men jag rörde inte en min, förklarade sansat att jag var lite sjuk och inte borde ta i hand.

I dimman av influensan minns jag inte tidsperspektivet av mötet. Men helt plötsligt trillar det ett kontrakt framför mig på bordet och jag kunde inte riktigt ta in det som händer.

Det tog mig flera månader innan jag kunde det. Flera månader innan jag vågade yttra orden högt när någon frågade vad jag jobbade med. Så priviligierad och stolt var jag.

Är jag. Än idag.

Än idag kan jag nypa mig i armen. Varför? Det får det bli ett annat inlägg om.

Sök till Microsoft Academy for College Hires HÄR. Om du inte är med i Nova100, släng iväg ett mail på vårt bloggalias traineebloggen(snabel-a)microsoft.com så ser vi hur vi kan hjälpa till!

//Atefeh

0 Responses to “Varför jag valde Microsoft #2”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

