MACH Idol 11

2011-03-09_60845

Jag tillsammans med  några av MACHarna från Europa, Afrika och Mellanöstern.

Winter Scool som pågick i Mars var en veckas intensiv skola för alla MACHar från Europa, Mellanöstern och Afrika. Under veckan fick vi lära oss att vikten av samarbete och värdet av förståelse och insikt i andra personligheter och kulturer.

Vi delades in i varsin färg av personlighetstyp (ex. grön för analytisk) och gjorde övningar baserat på det.

Vi spelade in 90-sekunders filmer som hade fått förberedas i enbart en kvart innan. (Tänk er 6-8 väldigt drivna, sociala och engagerade personer som på femton minuter ska slå ihop en film på 90-sekunder, från idé till inspelning- inte det lättaste. )

Vi fick begrunda våra fördomar kring olika situationer.

Vi diskuterade kulturella skillnader våra länder emellan och insåg att svenskar kan uppfattas väldigt kalla och spanjorer lite böliga. Fast allting med en nypa salt så klart.

Vi talade om vikten av att vara tydlig och lyhörd och gjorde rollspel på det i grupper om tre.

Vi fick en halvdag på oss att förbereda och presentera en arbetsmarknadsdag där varje grupp fick en specifik produkt de skulle, på bästa möjliga sätt, marknadsföra. En pärs när produkten är helt obekant för en och det krävs tid att bara ta reda på vad det handlar om. Än mindre sätta upp resten.

Ja ni hör. Det var mycket på en vecka. Ändå är detta bara ett axplock.

Men det jag kommer minnas som starkast från den här resan är eftermiddagen som jag utnämndes till MACH Idol 11. Vad är då det?

Tio minuter en kvart fick vi alla på oss att förbereda ett tal som skulle handla om en utmaning i livet. Talet skulle baseras på Jake Breedens föreläsning om Storytelling och vi hade lite retorikmetoder att förhålla oss tid. Ni hör ju, tiden var knapp. Som vanligt under Winter School. När så talet var skrivet läste vi upp den i grupper om fem där en röstades vidare till en större grupp och fick läsa talet om igen och därefter ny omröstning… och ja. Ni hajjar.

Slutligen stod fem kvar och jag hade äran att vara en av dem. Mitt tal var något av det svåraste jag gjort då jag bestämde mig för att våga satsa och våga berätta. Jag tror många hade sådana tal med sig. Erik till exempel.

Jag var sist ut och när jag var färdig var salen helt tyst. Inte förrän jag satte mig ner och Anne-Marie påpekade för mig att många satt och grät förstod jag vad som hade hänt. Kort därefter röstades jag fram till MACH Idol 11, en tävling som Jake hållit i sju år och där Sverige för första gången tog hem segern!

Här är ett utdrag från vad Jake skrev:

I thought the power and structure and specificity of her story stood out as the single best example I have seen since I’ve been doing this program.”

De orden sov jag sedan gott på må ni tro.

//Atefeh

2011-03-08_60700

Jag och Dena från Irland intog säten långt fram.

2011-03-09_60856

Årets MACH EMEA lyssnar koncentrerat på något av alla intressanta föreläsningar som hölls för oss.

Foton: Kristian Tuomilehto (Flickr)

2 Responses to “MACH Idol 11”



  1. 1 the Trackback vid 30 maj, 2015 kl. 11:36

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

