San Diego, Winter School och finbesök

Det är maj månad men det verkar det svenska vädret strunta i. Utanför fönstret faller det snöflingor, lägligt för det finbesök vi ska få idag. Ansvarig för Microsoft International kommer på besök idag och stereotypen av det snöiga Sverige kommer att leva upp till bevis. Så länge det inte dyker upp isbjörnar så ska det nog gå bra.

Jag tänkte ge en uppdatering av vad jag upplevde i Dublin under MACH-eventet ”Winter School” (WS). Microsofttrainees från EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) samlades i Dublin för att lära känna varandra och sig själva. Som MACH är man indelad i tre olika spår – marketing, sales eller technical. Min roll faller under ”Technical Sales” så jag fick den ypperliga chansen att lära mig mer om säljspåret.

MACH11

Bild:  Kristian Tuomilehto (flickr)

Under WS så fick vi lära oss om sociala stilar, arbeta i grupper, om kulturer och om konsten Story Telling. Jag kan stolt annonsera att årets MACH Idol (som är en tävling där man tävlar i Story Telling) gick till en svensk i år: Fröken Atefeh Sebdani lyckades beröra över 100 MACHar med sina skills. Stort grattis!

Som gammal psykologistudent så tyckte jag att WSs innehåll var toppen, för att inte nämna alla härliga människor som var där. Nästa event kommer att vara MGX i juli som är en intern konferens i Denver, Colorado.

Innan dess ska jag på semester i San Diego. Att Microsoft har kontor i USA är nog ingen nyhet, men vad som förvånade mig är att jag inte är låst till att enbart jobba på Stockholmskontoret. Därför ska jag för en heldag vara i San Diego-kontoret för att se mig omkring där och jobba lite. Har jag tur så jobbar en med exakt samma roll som mig där den dagen (TSP – SharePoint) och vi kan då utbyta tips och tricks.

När jag är där ska jag knåpa ihop ett inlägg om hur det är att vara en dag i USA och jobba.

~Anne-Marie

1 Response to “San Diego, Winter School och finbesök”



  1. 1 Microsoft San Diego « Trainee på Microsoft Trackback vid 7 juni, 2011 kl. 20:50

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

