Det mobila kontoret

Jag kom hem från Seattle och Microsofts huvudkontor i staden Redmond i söndags. Under mina två tidigare resor i år (Seattle och Dublin) så har jag blivit sjuk under vistelsen. Inte bara jag för den delen. Det har hänt flera av de andra Macharna också. Vi brukar spontant skylla på flygresorna, vi andas ju samma luft som alla andra i planet under 2-3 långfilmers tid.

Den här gången lyckades jag faktiskt hålla mig frisk hela vägen tills jag kom hem igen men igår slog förkylningen till under en resa till en kund i Skåne. Som tur var var det inte med full kraft så jag kände faktiskt att jag borde jobba idag. Jetlag och medföljande sömnunderskott tillsammans med halsontet gjorde dock att jag inte kände mig så sugen på att skynda iväg till kontoret. Tur då att vi har lösning för det. Under dagen har jag faktiskt kunnat komma åt alla dokument och interna hemsidor som jag har behövt. Jag har också suttit i möte med min TAM-kollega Dejan. Han behövde visa en sak på sin skärm så medan vi pratade med varandra över vårt interna chatprogram Lync så valde han att dela ut sin skärm till mig så att jag kunde titta på de dokument han ville visa.  Under dagen har jag även chattat med min kollega Paul som är baserad i Bangalore i Indien och som jobbar med supportfrågor åt våra kunder. Nu sitter jag och skriver detta inlägg i vårt bloggverktyg Live Writer men som ni kanske har sett från tidigare inlägg skulle jag lika gärna kunnat skriva det på telefonen, även om det förstås hade varit lite pilligt.

Tekniken ger helt klart möjligheter för mig och mina kollegor att arbeta mer flexibelt. För de av mina kollegor som har familj är det nu möjligt att hämta barnen vid fyra på eftermiddagen och äta middag ihop och sedan jobba på kvällen ifall det är något mer som behöver göras. En fantastiskt bra möjlighet som tyvärr för med sig att kontoret ofta är helt tomt vid 5-tiden. Det här är förstås lite tråkigt för mig som brukar sitta kvar lite längre (mest för att jag också kommer till jobbet lite senare på morgnarna) men det är inte en nackdel som jag vill klaga på. Man kan förstås fundera på riskerna med att alltid kunna jobba och att alltid vara uppkopplad för att kunna läsa bara ETT mail till innan man ska gå och lägga sig. Än så länge tycker jag dock inte att detta har varit ett problem. Jag trivs att jobba flexibelt helt enkelt.

0 Responses to “Det mobila kontoret”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

