Sömnlös i Seattle

Jag kan bara hålla med Johanna att det har gått otroligt fort den första tiden här. Om några veckor har jag redan hunnit jobba två månader på Microsoft. Som Technical Account Manager (jag återkommer med mer detaljer om vad en sådan gör i ett senare inlägg) är det till mig som kunden kommer ställa många av sina Microsoftfrågor och då gälller det inte nödvändigtvis att kunna svara på frågan men att åtminstone förstå ungefär vad den handlar om och veta till vilken person eller avdelning jag ska skicka den vidare. Följdaktligen behöver jag lära mig lite om allting, vilket passar mig utmärkt eftersom jag är nyfiken som person. Den stora utmaningen är bara att välja vad jag ska lära mig först…

Microsoft är ett företag som förlitar sig i stor utsträckning på sina anställdas kunskap och kompetensutveckling är en väldigt viktig del av allas arbetsuppgifter. Även om jag ansvarar själv för att jag lär mig det jag behöver för att lyckas här så får jag och mina kollegor god hjälp av företaget som tur är. Under de första veckorna har jag gått många onlinekurser. Ibland har det varit lite segt att klicka sig igenom men ofta är det riktigt bra gjort och då och då har det varit så bra att jag har skrattat framför skärmen (jag tror att alla traineernas favoritfilm så här långt var den med en kille klädd cape som ryckte ut för att hjälpa de anställda med knepiga jobbuppgifter).

Men ska han inte skriva något om Seattle undrar kanske läsaren nu? Jodå. Onlinekurser är inte det enda sättet vi på Microsoft har för att byta kunskaper. För knappt tre veckor sen så tog jag, Anne-Marie och Atefeh planet tillsammans med andra kollegor med fokus på teknik och styrde kosan mot Seattle och konferensen TechReady som anordnas två gånger per år och som vänder sig enbart för folk som jobbar på Microsoft. På Techready får vi anställda chansen att gå på mängder av olika föredrag, demonstrationer och labbar som handlar om våra produkter och tjänster. Under de fem dagar som huvuddelen av konferensen pågick den här gången fick de mer än 4000 närvarande möjligheten att välja mellan över 1000 olika föredrag som handlade om allting från hur man designar en app i Windows Phone 7 till djupdykningar i tekniken bakom de nya möjligheterna med “Denali”, som är kodnamnet för den nya versionen av SQL server.

För mig var den största behållningen att få se den stora Microsoftvärlden utanför Sverigekontoret. Det är trots allt bara några promille av alla Microsoftanställda som jobbar här i Sverige och ännu färre utav de som jobbar närmast med att utveckla våra produkter. Det är något speciellt med att äta frukost i ett rum stort som två fotbollsplaner och veta att alla människor som sitter runt omkring dig är dina kollegor. En annan stor behållning för mig var förstås att få reda på många av de resurser som finns till förfogande på företaget och få dem förklarade av personerna som jobbar med dem. Vi har till exempel ett eget bibliotek, en egen portal där man kan lägga upp filmer och så den där avdelningen med vår egen superhjälte förstås…

Utöver mässbesökandet så hann jag dessutom med att shoppa en del (det blev både grejer från North Face och läppstift till mamma) och att se lite av Seattle. Jag fick även ligga och stirra på taket på hotelrummet under flera tidiga morgnar. Jetlag är inte det lättaste att hantera… Jag är iaf nöjd med att jag orkade utnyttja morgonpiggheten och gå upp och träna två av morgnarna innan jag blev förkyld. Bland det roligaste vi gjorde utanför jobbet var en roadtrip som jag och några kollegor gjorde till nationalparken Olympic Mountains som ligger på en halvö väster om Seattle.

Det var en bilresa som bjöd på mycket. Vi fick äta på ett riktigt diner i mitten av ingenstans och så passerade vi faktiskt staden Forks, home of the Spartans. Nu ska jag erkänna att jag inte har satt mig in i Twilightserien men det var kul att helt plötsligt hamna i dess geografiska epicenter. Jag passade dock på Twilightgummistövlarna som fanns att köpa i den lokala butiken. Kanske borde jag ända ha köpt dom för i den tempererade regnskogen vi besökte så var det, du gissade rätt, ganska så blött. Blöta fötter till trots så var det en kort skogspromenad som gav mersmak.

Till sist. Jag kan ju inte skriva om min vecka i Seattle utan att skriva om de andra traineerna från Microsoft som vi träffade där. Varje år tillkommer det över 300 traineer på Microsoft över hela världen och några av de nya fick vi chansen att träffa redan i Seattle. Vi umgicks några kvällar och dansade tillsammans på den stora avslutningsfesten på huvudkontoret i Redmond som ligger strax utanför Seattle. På samma fest fick jag för övrigt den här fina ansiktsmålningen.

WP_000115

Jag bad om en Azur(e)blå målning inspirerad av sjuttiotalsgrafik och där det skulle stå MACH11 som är namnet på årets omgång Microsofttraineer. Till helgen får jag träffa de andra traineerna igen i Dublin, men det, det får du läsa om i ett annat inlägg.

0 Responses to “Sömnlös i Seattle”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

