Det går fort

Insåg precis att jag påbörjar min femte vecka på Microsoft idag vilket innebär att jag redan har hunnit jobba fyra veckor. Utan att jag har märkt att tiden gått. Jag skulle kunna förklara det med ett ”tiden går fort när man har roligt” men även om jag har haft roligt så beror det till stor del på att det har varit full fart från dag 1. Eller egentligen var det full fart redan innan jag började. Veckan innan min officiella start fick jag åka iväg på en endagsutbildning i Paris för en snabbkurs i virtualisering, ett område som är helt nytt för mig. Även om jag är intresserad av teknik så är jag inte speciellt tekniskt lagd så det var inte helt lätt att hänga med när en fransk entusiastisk tekniker svävade iväg långt ner i den bakomliggande tekniken. Att jag dessutom hade klivit upp kl. 5 på morgonen för att ta mig ut till Arlanda och sedan tillbringat alldeles för mycket tid i bilköer i Paris underlättade inte. Jag är ju inte på långa vägar fullärd men jag fick i alla fall en grund att stå på när jag väl började jobba.

Tror det är lite så det är att vara ny på Microsoft, man förväntas inte kunna allt från början men när man väl är här är det bara att börja gräva där man står. De senaste fyra veckorna har jag lärt mig massor. Dels genom att gå igenom det material som finns samlat på olika ställen, både i form av text och film, men också genom alla man träffar i olika sammanhang. Jag snubblar fortfarande över nya personer i korridorer eller på möten som kan en herrans massa om det jag jobbar med, så jag samlar på mig lite här och lite där och sakta men säkert faller bitarna på plats. Lite som att lägga ett 10 000-bitarspussel, det tar tid men det går framåt.

Johanna

0 Responses to “Det går fort”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

