Hello World!

Hello world kan man minst säga. För 2 månader sedan skrev jag min sista tenta på Chalmers och nu sitter jag med Outlook och meckar med möten, seminarium och framtida kundbesök. Heltidsanställd? Jag? Det är svårt att smälta faktumet med tanke på att jag mentalt fortfarande lever som student.

För er som inte läst under ”Vilka är vi” så jobbar jag som Technology Solutions Professional och sitter i stundens skrivande med en SharePoint 2010 manual och en SharePoint-miljö. Det är nytt, knepigt och intressant på samma gång. Jag hade ingen erfarenhet av produkten sedan innan och är med andra ord nollställd inom området – bortsett från min examen inom informationsteknik.

Technology Solutions Professional (TSP) kanske inte säger er så mycket, så därför tänkte jag presentera min roll lite närmare. Som TSP är man med i säljprocessen och agerar som teknisk lösningsexpert. På andra företag kan samma roll heta System Engineer. Jag kommer att göra proof of concepts (bevisa/realisera en teknisk idé), utföra systemarkitetursanalyser och demonstrera SharePoint och dess funktionalitet för kunder. Det är helt enkelt mig folk kontaktar om dom har frågor om SharePoint på ett djupare plan!

En vanlig arbetsdag för mig börjar kl 08:30 med att jag besvarar email, tar mig en kaffe eller te och försöker vakna till. Personligen är jag ingen morgonmänniska så jag behöver en mjukstart för att sedan riva iväg. Under dagen åker jag ut till kunder om jag inte sitter på kontoret och installerar miljöer att demonstrera SharePoint i alternativt springer på möten i huset. Vid 17 är det hemfärd med tunnelbanan (som jag fortfarande kallar spårvagn på grund av mitt göteborska ursprung).

Min roll blir mer och mer intressant ju mer jag utforskar den. Teknik och kundkontakt i kombination är toppen!

Anne-Marie

0 Responses to “Hello World!”



  1. Kommentera

Kommentera

Om den här bloggen

Microsoft Academy for College Hires (MACH) är Microsofts traineeprogram för nyutexaminerade studenter över hela världen.

I den här bloggen kommer du att kunna läsa om hur det är att komma ut i arbetslivet efter studierna samt hur det är att jobba som trainee på ett av världens största IT-företag.

Kontakta oss

machgraduate(snabel-a)Outlook.com
wordpress visitor

